Wat zijn proteïnen?
Proteïnen zijn lichaamseigen bouwstoffen.
Ons haar bevat proteïne en moisture, de juiste verhouding tussenbeide zorgt voor sterk, glanzend en gezond haar.
Gezond haar heeft maar weinig proteïne nodig, eens per 2 weken een proteïne masker is voldoende.
Een te veel of een te weinig aan proteïne heeft invloed op de elasticiteit van je haar.

Proteïne overload
Bij een proteïne overload heb je te veel proteïne het haar.

Kenmerken van te veel proteïne:

  • Broos breekbaar haar
  • Veel klitten
  • Slierterig haar
  • Weinig elasticiteit
  • Je haar voelt stug als stro

Moisture overload
Bij een moisture overload heb je te weinig proteïne in je haar.

Kenmerken van te weinig proteïne:

  • Veel pluis
  • Je haar rekt erg ver uit voordat het breekt
  • Verlies van krulpatroon
  • Je krullen voelen erg slap aan
  • Je haar ziet er futloos uit

Gebruik bij een proteïne te kort eens per week een masker met proteïne.
Let op: Er zijn producten met proteïne afgebroken tot kleine moleculen, grote moleculen en met een combinatie van kleine en grote moleculen. Om te weten welke proteïnen geschikt zijn voor jou haar is het belangrijk om de porositeit van je haar te bepalen.
Porositeit
Laag: kleine moleculen (amino acids, keratin, hydrolyzed silk, peptides)
Normaal: kleine en grote moleculen
Hoog: grote moleculen (oat, wheat, rice)

Bij een lage porositeit zijn de haarschubben bijna gesloten. Om een masker goed zijn werk te laten doen is het goed om het haar extra warmte te geven. Door extra warmte gaan de haarschubben wat verder openstaan waardoor de proteïnen zich beter kunnen hechten.
Extra warmte creëer je door b.v. een microvezeldoek om je haar te wikkelen.

Blijft je haar futloos of zakken je krullen nog steeds uit? Voeg dan bij elke een routine een extra product met proteïne toe totdat je de juiste balans voor jou haar gevonden hebt.
Bijvoorbeeld
Wasbeurt 1: Masker
Wasbeurt 2: Shampoo + Masker
Wasbeurt 3: Shampoo + Masker + leave-in enz.

Let op: Voor dun en/of wavy haar kan een leave-in te zwaar zijn.